Info


Planstrategi

En Guide Til Graviditet: Alt Du Trenger å Vite

Når du er gravid, kan du føle at du praktisk talt bor på fødselslegens kontor. Det er ekstremt viktig å delta på alle dine obstetriske avtaler i løpet av svangerskapet, slik at legene kan overvåke hvordan du og babyen har det. Dette er et flott tidspunkt å ta opp eventuelle bekymringer du måtte ha. Denne artikkelen vil gi deg tips for å være forberedt på legebesøk.

Hvis du ennå ikke har en OBGYN, er det på tide å finne en. Du kan sette opp intervjuer og finne et du føler du har kontakt med. Du vil se denne legen ofte, og de kan levere babyen din. Forsikre deg om at du velger en som du føler deg ekstremt komfortabel med og kan stole på.

Ta et barns fødselskurs. Disse klassene vil hjelpe deg nær slutten av svangerskapet. De vil lære deg nøyaktig hva du kan forvente, og partneren din bør gå med på. Du vil sannsynligvis se en film av noen som føder, lære mange nye pusteøvelser, og sannsynligvis møte noen nye venner også.

Når du har bestemt deg for om du har en gutt eller jente, er det et godt tidspunkt å begynne å dekorere et rom og plukke ut klær. Jo mer tid du har før babyen faktisk kommer for å forberede seg bedre fordi rommet vil bli finere og du vil ha mer tid til å velge bedre klær.

Leg kramper kan forventes når du er vanlig i stadier av sen svangerskap. Strekk før sengetid for å unngå dem. Staying hydrated og spise kalium-rik mat vil også hjelpe.

Hvis du har problemer med å få en hel natts søvn mens du er gravid, kan du prøve å ta en lur i løpet av dagen. Å ta en lur kan bidra til å redusere tretthet. Hvis du føler deg sliten, finn et rolig sted å slappe av og prøve å sove så lenge du kan. Du ender kanskje ikke opp med å sove i timevis, men noe hjelper litt. Prøv å unngå å sove nær sengetid, da det vil føre til problemer når du prøver å sovne for natten.

Se opp for giftstoffer og røyk når du pynter ditt nye barnehage. Hvis du planlegger å male eller lage veggpapir, holder du vinduene åpne og prøver å holde deg unna det tunge arbeidet. Gi en hjelpende hånd, men la andre gjøre det tunge arbeidet.

Invester i komfortable sko når du er gravid, da det definitivt vil hjelpe deg. Du går rundt med mye ekstra vekt som kroppen din ikke er vant til, og den vil ta sin tole på føttene. Du vil oppdage at de vil begynne å svulme, og du trenger sko som ikke er restriktive for å bekjempe dette.

Når du først finner ut at du er gravid er det viktig å fortelle alle at du er nær. Utallige ganger har familier blitt ødelagt over den enkle setningen: «Hvorfor fortalte du meg det ikke?» Noen mennesker kan være opprørt over at du er gravid, men hvis de var viktige for deg i utgangspunktet, vil de være støttende.

Sørg for å få nok folsyre under graviditeten. Folsyre er en viktig komponent for å redusere risikoen for nevrale defekter som spina bifida. Mye mat har blitt befestet med folsyre, så hold øye med de på shoppingturene dine. Sørg også for at prenatal vitaminer inkluderer folsyre.

Ikke sitt lenge. Ved dagens slutt vil mange gravide kvinner oppdage at føttene og anklene er hovne. Underkroppen din er under mye trykk og blodet kan ikke sirkulere godt. Hvis du sitter lenge, kan du oppleve økte problemer med hevelse. Sov på venstre side av kroppen, prøv å suge føttene i kaldt vann, ikke bruk stramme sokker, og ikke kryss ankler når du sitter for å redusere hevelsen.

Hvile og avslapning er spesielt viktig under graviditet for å sikre at babyen ikke er stresset mens du sakte vokser og utvikler seg inne. Ta deg tid til en pause hver dag med myke lys og musikk for å berolige stresset i hver dag rutine. Selv bare noen få minutter kan utgjøre en stor forskjell.

Snakk med legen din om å få et DHA-tilskudd under graviditeten. DHA er en omega-3 fettsyre som er avgjørende for riktig utvikling av hjernen og øynene til babyen din. Kosttilskudd er generelt nødvendig for å sikre riktig mengde DHA. Fisk er en sterk kilde til DHA, men kvinner blir generelt bedt om å holde seg borte fra de fleste fiskene under graviditet på grunn av kvikksølvnivåer, så et supplement er generelt det beste alternativet.

Spis rikelig med mat som inneholder kolin under graviditeten. Kolin er avgjørende for å utvikle fosterets hjerneutvikling. Hvis du ikke får nok kolin, kan det føre til skadet hjerneutvikling i din voksende baby. Du finner kolin i matvarer som egg, biff og meieriprodukter.

Invester i en kroppspute for å hjelpe deg med å sove under graviditeten. På grunn av endringene i kroppen kan det være vanskelig å finne en komfortabel søvnposisjon. En kroppspute lar deg gi bena eller ryggen ekstra støtte og er fleksibel nok til å omorganiseres enkelt for å finne en ny posisjon.

Selv om du har en sunn graviditet, er det viktig at du beholder alle legens avtaler. Dessverre kan alt gå galt i en graviditet, selv i tiden siden forrige avtale. Noen ganger kan ting være galt selv om kvinnen ikke har noen symptomer.

Bekken vipper er svært effektive for å redusere nedre ryggsmerter som er vanlig under graviditet. Denne posisjonen innebærer å komme i en posisjon der du er på hendene og knærne og deretter heve ryggen til en katteposisjon. En kuposisjon er der ryggen senkes. Disse bak vippene kan hjelpe ryggen din! I tillegg kan vipper plassere babyen din og gjøre eventuell levering enklere.

Som nevnt i begynnelsen av artikkelen, er det ekstremt viktig å følge med på fødselsomsorgen under graviditeten. Selv om besøkene alle kan virke like, er de nødvendige for å overvåke hvordan graviditeten går. Forhåpentligvis, etter å ha lest denne artikkelen, vil du føle deg mer forberedt på ditt neste obstetriske besøk.